به دنیای IT خوش آمدید

خبر. برنامه. عکس. موبایل. کامپیوتر IT و ....

به دنیای IT خوش آمدید

خبر. برنامه. عکس. موبایل. کامپیوتر IT و ....

خبر از دنیای IT

سلام به خوانندگان گرامی

Windows Aalulbayt

ویندوز جدیدی توسط مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت (علیهم السلام) با عنوان Windows Aalulbayt منتشر شده است که شامل دو سی دی میباشد. البته من خودم نسب کردم ولی آنچنان با آن کار نکردم ولی در سی دی دوم که به عنوان Gold CD است٬ یک لغت نامه انگلیسی به فارسی٬ ترتیل قرآن به قرائت آقای پرهیزگار٬ متن قرآن و ... وجود دارد.

یاهو٬ ارتقا‌ء مسنجر را از سر میگیرد

یاهو پس از اینکه باگی را در یاهو مسنجر اصلاح نمود٬ ارتقا‌ء این برنامه را دوباره آغاز کرد. این باگ تقدم های پست الکترونیک کاربران را بدون مواقفت آنان تغییر می دهد. این باگ در زمانیکه یاهو٬ موجب پیشرفت کاربران یاهو مسنجر با ارتقاء نسخه ۸/۱ گشت٬ کشف شد. سخنگوی یاهو گفت: در بین توسعه ها در یاهو مسنجر٬ ۸/۱ به روز رسان امنیتی است که مشکلی را که می تواند به نفوذگر بدخواه اجازه استفاده از عیب را در کنترول Activex بدهد (که به عنوان مثال٬ نرم افزار IM را دانلود کرده است) اصلاح نماید. او اضافه کرد که یاهو از هیچ سوء استفاده ای که مربوط به این مشکل امنیتی باشد٬ آگاه نیست٬ اما با وجود این٬ تمام کاربران یاهو مسنجر را به٬ بروز رسانی نسخه ۸/۱ تشویق کرد.

اولین مسیریاب الکترونیک فارسی زبان

شرگت مگافورس آلمان با همکاری جمعی از مهندسان و کارشناسان امور حمل و نقل ایرانی٬ ضمن استفاده از تجربیات شرکت های بزرگ و بین المللی٬ در پایان چند سال کار تحقیقاتی و فنی موفق شده است برای رفع مشکل سر درگمی رانندگان در شهر های بزرگ٬ سیستم هوشمند جی پاد را برای شهرهای ایران طراحی کند. سیستمی که امروزه مدتهاست در اغلب شهرهای اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. هم اکنون تمام بزرگراهها٬ خیابانهای اصل و فرعی٬ میادین٬ بن بستها و جهت آنها٬ (یک طرفه و دو طرفه بودن آنها) تقاطع و تعداد کثیری از اماکن مهم از قبیل: پمپ بنزین ها٬ بیمارستانها٬ رستورانها٬ پارکینگها و هتل ها در تهران و کرج روی جی پاد ثبت شده و قابل جستجو و بازنگری است.

BlackBerry Pearl 8100: گوهری واقعی

نام BlackBerry برای مدت های مدید٬ سمبل تجارت محسوب می گردیده است. در مقایسه با تلفن های هوشمند مالتی مدیای امروز٬ تجهیزات اعتیار آور شرکت Research In Motion از ظاهری نسبتا قدیمی و کسل کننده برخوردار بودند٬ اما اکنون با عرضه گوشی جذاب BlackBerry Pearl 8100 که اولین گوشی BlackBerry مجهز به دوربین داخلی؛ پخش کننده صوتی و پخش کننده ویدیویی می باشد٬ این قاعده تغییر خواهد کرد.

Pearl مذکور که ظاهری براق٬ شبیه شکلات شمشی با رنگ جذاب سیاه و خاکستری دارد٬ همراه قراردادی دو ساله به قیمت ۳۵۰

دلار از T-Mobile عرضه می شود٬ است. این گوشی واقعا سبک و ریز نقش است٬‌ هر چند که این ریز نقشی عواقبی نیز در پی داشته است؛ کلیدهای Pearl آنقدر کوچکند که حتی شماره گیری با ناخن را نیز دشوار می کنند.

Pearl نیز همچون مدل های سری BlackBerry 7100 به یک صفحه کلید SureType (صفحه کلید استاندارد اصلاح شده ای که برای صرفه جویی در فضا٬ به اکثر کلیدهای آن دو حرف اختصاص داده شده است) مجهز می باشد. وقتی شروع به تایپ می نمایید٬ سیستم SureType متناسب با حروف وارده٬ واژه ای را به شما پیشنهاد می کند. در مواقعی که واژه پیشنهادی SureType همان چیزی است که شما قصد تایپ آن را داشتید٬ این سیستم به میزان قابل ملاحظه ای در وقتتان صرفه جویی می کند٬ اما وقتی واژه پیشنهادی غلط است (که این اتفاق نیز فراوان می افتد)٬ تایپ حروف به کاری سخت و زمان بر بدل می گردد. برای جستجو در منو های گوشی٬ یک کلید توپی مرواریدی چند جهته (trackball) تابان سفید رنگ٬ در قسمت جلوی گوشی و دقیقا زیر صفجه نمایشگر تعبیه شده است (این کلید توپی٬ جایگزین کلید لغزان استاندارد BlackBerry شده است). اگر چه این کلید در هر چه زیباتر شدن گوشی نقش داشته است٬ اما در عمل٬ متوجه شدم که گاهی مواقع استفاده از کلید توپی٬ مشکل تر از کلید لغزان است.

صدای این گوشی در آزمایش هایی که من به انجام رساندم٬ کیفیت ثابتی نداشت؛ در برخی مکالمات صدا واضح و بلند بود و در برخی دیگر٬ اکوی خفیفی در صدا طنین انداز می شد. با  تمام این حرف ها٬ دوام زمان مکالمه باتری دستگاه عالی بود. در آزمایش هایی که ما به انجام رساندیم٬ باتری Pearl هشت ساعت و ۲۴ دقیقه دوام آورد و توانست به امتیاز خیلی خوب دست پیدا کند.

قابلیت مالتی مدیای Pearl از جمله جذاب ترین امکانات این گوشی محسوب می گردد. استفاده از دربین داخلی ۳/۱ مگاپیکسلی آن آسان است؛ هر چند که کلید مخصوصی برای عکاسی در نظر گرفته نشده است و گرفتن عکس با فشردن کلید توپی و زوم کردن با چرخاندن این کلید صورت می گیرد. فلاش تعبیه شده در دستگاه برای عکاسی در محیط های کم نور مناسب است. عکس ها کیفیتی در حد متوسط داشتند؛ رنگ های روشن٬ رنگ و رو رفته و عکس ها گاهی مواقع فاقد درخشش لازم بودند. متاسفانه Pearl فاقد قابلیت فیلمبرداری است٬ ولی می توانید کلیپ های ویدیویی را پخش نماید که اگر این کلیپ ها کوچک باشند٬ بر روی نمایشگر ۲۶۰×۲۴۰ آن که از نوع TFT است٬ خارق العاده به نظر می رسند.

Pearl اولین گوشی BlackBerry مجهز به قابلیت پخش موسیقی است. شما می توانید از طریق نرم افزار Desktop Manager داخلی دستگاه٬ فایل های AAC, MP3, wav را به آن منتقل نمایید. اگر چه می توانید فایل های موسیقی را بر روی یک حافظه microSD Card (که همراه گوشی عرضه نمی شود) نیز ذخیره کنید٬ ولی محلی که برای اسلات حافظه در نظر گرفته شده است٬ مناسب نیست و در پشت باتری قرار دارد.

طرفداران BlackBerry خوشحال خواهند شد٬ زمانیکه می بینند هیچ یک از امکانات مشتری پسند فوق٬ نتوانسته توانمندی های پیام رسانی این دستگاه را کاهش دهد. Pearl از تکنولوژی تحویل فوری نامه الکترونیک شرکت RIM (RIM push e-mail technology که سبب محبوبیت فراوان BlackBerry شده است٬ پیشتیبانی می کند و افزودن یک اشتراک پست الکترونیک POP3 به آن کار آسانی است. خیلی ساده آدرس پست الکترونیک و اسم رمز خود را وارد کنید و طی چند دقیقه پیام های شما به دستگاه تحویل داده خواهند شد. Pearl همچنین از شبکه های پیام فوری (Instant Messaging) یعنی MSN, ICQ, AOL و یاهو پشتیبانی می کند.

هیچ یک از امکانات جدید Pearl آنگونه که باید٬ نوآورانه نیستند. این گوشی از نظر کیفیت صدا و طراحی صفحه کلید از برخی مشکلات رنج می برد. با این وجود٬ وقتی ظاهر شکیل و امکانات این دستگاه را٬ با قابلیت پیام رسانی RIM کنار یکدیگر قرار دهیم٬ BlackBerry Pearl 8100 برنده می شود.

نویسنده: Liane Cassavoy

تقدیم به دوست خوبم روح الله که خواهان این گوشی شده. امیدوارم با گرفتن این اطلاعات در انتخاب گوشی اش موفق شود.

روزی که HD DVD بر Blue-ray غلبه خواهد کرد

جدال سامورایی ها بین توشیبا و متحدانش از یک سو و سونی و همراهانش در سوی دیگر میدان به روزهای پایانی خود نزدیک میشود. Blue-ray و HD DVD فرمت های جدیدی برای دیسک های DVD با حجم و کیفیت بالا هستند که از لیزر بنفش-آبی استفاده می کنند و قرار است تا جانشین فرمت کنونی DVD مورد استفاده شوند. دیسکهای HD DVD قادر به ذخیره سازی ۱۵ گیگا بایت داده در دیسکهای یک لایه و ۳۰ گیگابایت در دیسک های دو لایه هستند. در مقابل٬ دیسکهای Blue-ray قادر به ذخیره سازی ۲۷ گیگابایت در دیسکهای یک لایه و ۵۰ گیگا بایت در دیسکهای دو لایه خواهند بود. دیسکهای تولید شده با فرمت HD DVD ارزان تر از رقیب هستند و از سوی دیگر شیوه تولید آنها پیچیدگی تولید Blue-ray را ندارد. لازم به ذکر است که امنیت داده ها در هر دو فرمت در یک سطح قرار دارد و خوشبختانه رمز امنیتی هر دو فرمت شکسته شده است!

توشیبا گروه قدر قدرتی همچون NEC ٫ مایکروسافت٬ اینتل و مجموعه ای متشکل از ۲۳۰ تولید کننده بزرگ محصولات مصرفی الکترونیکی را در پشت جبهه دارد و سونی نیز به کمکهای Pioneer, Panasonic, Philips و Sharp دل خوش دارد که انصافا کم نیستند. توشیبا معرفی کننده فرمت HD DVD و سونی داعیه دار فرمت Blue-ray بارها و بارها برای توافق بر سر یک فرمت واحد بر سر میز مذاکره نشستند و هر بار بدون نتیجه و با کشیدن خط و نشان های جدید از جا برخاستند. نتیجه آخر اینکه هر کدام سبک و سیاق خود را برتر دیده است. نتیجه جالب ماجرا این جاست که سامورایی بازنده هاراگیری نخواهد کرد و سر در لاک خود فرو خواهد برد و فن آوری دیگر را علم خواهد کرد. سونی یک بار تجربه جدال این چنینی را داشته است. سال ها پیش در جنگ بزرگ فرمتهای ویدئویی Betamax و VHS این سونی بود که مقهور از میدان به در آمد.

اما جالب ترین قسمت ماجرا این است که توشیبا موفق شده تا ظرفیت دیسکهای خود را تا ۵۱ گیگا بایت و در سه لایه ۱۷ گیگا بایتی افزایش دهد. با این حساب٬ توشیبا و متحدانش علاوه بر ارایه این فن آوری با قیمتی منطقی٬ در جدال ظرفیت ها نیز بر رقیب خود غلبه کردند. البته TDK از طرفداران Blue-ray به صورت تحقیقاتی توانسته است تا دیسکهایی شش لایه با ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت تولید کند که هر لایه آن شامل ۳۳ گیگا بایت داده خواهند بود. در این میان شرکت های بزرگ فعال در این حوزه موضع گیری های متفاوتی داشته اند. به عنوان مثال Dell به طرفدار دوآتشه Blue-ray تبدیل شده و اعلام کرده است تا روی کامپیوترهای همراه خود فقط از فرمت Blue-ray پشتیبانی خواهد کرد. در این میان برخی شرکت ها طرف هر دو را گرفته اند. LG و سامسونگ دیسکها و پخش کننده هایی برای پشتیبانی از هر دو فرمت تولید کرده اند.

این ماجرا در این جا به پایان نمیرسد چرا که شرکت های بزرگ تولید و توزیع کننده فیلم در هالیوود حساسیت خاصی به ای امر نشان داده اند. این شرکت ها در سال حجم بالایی از تولید DVD را به خود اختصاص میدهند٬ بنابراین نقش مهمی در جدال فرمت ها ایفا میکنند. سونی خود صاحب شرکت بزرگ Sony Pictures از بزرگان هالیوودی است. در واقع هالیوودی ها بر سه دسته اند. گروه طرفدار سونی و Blue-ray و گروه رقیب. در این میان شرکت برادران وارنر سعی وافی دارد تا این دو را با هم آشتی دهد و از هر دو حمایت می کند.

واقع امر این است که حکم نهایی توسط کاربران صادر خواهد شد و مهم ترین عامل در تعیین این حکم نه ظرفیت بالا که قیمت پایین خواهد بود. چشم انداز پیروزی HD DVD مثبت تر از Blue-ray نشان داده٬ اما این جدال پایان نگرفته و توشیبا تنها در مرحله اول آن پیروز شده است. تصور میکنیم تا پایان ۲۰۰۸ میلادی تکلیف قطعی این جدال مشخص شود.

(..حسین + عرشی..)

باز هم سلام

دهه اول محرم هم با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید. به لطف خدا امسال در هیئت دعوا و نزاعی صورت نگرفت و همه با هم کنار آمدند و توانستیم دهه خوبی را باهم داشته باشیم. ولی گله ای که اینجانب از بچه ها دارم این است که در مورد دوست و یار صمیمی من گفتگو هایی صورت گرفته که دور از شان بچه هاست.

اگر من با حسین خان می نشستم و صحبت میکردم به خاطر این بود که او در هیئت تنها بود و کسی را به جز من نمیشناخت٬ در ثانی او می خواست همیشه کنار من باشد به همین علت از صحبت کردن با دیگران پرهیز میکرد. حالا بماند که بعضی ها از روی حسادت به او نگاه میکردند.

به زودی با خبرهای جدید از دنیای IT در خدمت شما حاضر میشوم...

 

ای وووووووووو خبر

سلام بچه ها

خبر های جدید.... اول اینکه Just4balti آپدیت کرده و در آپدیت جدیدش چیزی از عنوان (تهدید به علی شریفی) نیست و به جای آن بازگشت Hidden تیتر جدید این سایت است. مثل اینکه تمام اعضای این سایت خودشون رو Hidden میدونن و هروقت به خونشون برمیگردند میگن بازگشت... آخه چرا؟؟ چگونه؟؟ از کجا؟؟ تازه این شروع کاره چون که سایت جدیدی پا به عرصه وجود گذاشته که در تیتر خودش نوشته (Just5balti نسخه جدید Just4balti است.) حتما برین ببینین. البته این چند صورت داره یکیش میتونه این باشه که یک یا چند تن از اعضای Just4balti از این آژانس خبرگزاری جدا شده و برای خود با اهداف مشخص سایت زدند. دومین صورتش اینه که یکی خواسته از Just4balti تقلید کنه که واقعا متاسفم براش اگه اینطور باشه..... البته من در صورت دومی با Just4balti هستم.

این تنها خبر ما نبود... در حالی که خیلی از بچه بلتی ها به دنبال بانی Just4balti هستند و بعضی ها هم بهش رسیدند.... یه سایت بلتی دیگه هم باز شده البته همچین تعریفی نداره... یه سایت هم سعید نجفی زده..... و یه سایت هم به نام بلتستان هست که دیر به دیر آپدیت میشه.... و غیره

فعلا میخوام برم سیدالشهدا

بای